Historie voetveer salonboot “De heere Schouten”

De salonboot “De heere Schouten” dient sinds juni 2004 als voetveer voor de Zwanburger wandelroute en is eigendom van de Gemeente Warmond. Het schip is in 1908 gebouwd op de werf van N.V. Scheepsbouwmaatschappij v/h H.Schouten te Muiden (vlak boven de sluis). Vanaf 1632 tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw werden op deze plek schepen gebouwd, zoals de bekende reddingsboot Prins Hendrik en de fraaie salonboten Elisabeth Bas en Marie Zurlohe. Sommige delen van deze werf zijn nog steeds in tact (bij Van der Vliet Maritiem). In 2000 is “De heere Schouten” na een grondige restauratie, opnieuw te water gelaten. Bijna alles is in originele staat, alleen de motor moest worden vernieuwd.

Gegevens:

Lengte: 11.20 meter Breedte: 2.20 meter

Diepgang: 0.65 centimeter, Bouwmateriaal: geklonken staal

Betimmering: massief mahonie, Beslag: massief koper

Motor: Vetus scheepsdieselmotor M4.17 42 PK

Links

Oude glorie

Salonboten

 

 Een salonboot is meestal een scherp gelijnd schip (ranke romp, sigaarvorm) met een lage diepgang en een mooie houten opbouw (teak of mahonie) met grote ramen. De opbouw werd geheel conform de eisen van de opdrachtgever gebouwd en ingericht. In het verleden gebruikte de directie van Rijkswaterstaat dergelijke boten als inspectievaartuigen. Daarnaast werden de kleine versies veel gebruikt voor het transport van allerlei belangrijke mensen in de tijd dat de wegen nog slecht begaanbaar waren. Daar komt ook de andere naam voor dergelijke scheepjes vandaan: een notarisbootje.In het begin van de vorige eeuw kostten de schepen acht tot elfduizend gulden! Dat was voor die tijd erg veel geld, maar een auto was toen nog duurder.

Tekst: Rose Marie Keijzer

 werf

werf 2