De salon- of notarisboot De heere Schouten werd in 2004 door de toen nog zelfstandige gemeente Warmond gekocht (van een particulier) om een nieuwe wandelroute te starten rondom het Joppe en door de Zwanburgerpolder; doel was en is om Warmond toeristisch sterker op de kaart te zetten. Dat de Zwanburgerpolder werd gekozen was niet zo vreemd; het was en is tenslotte een heel mooie polder. De juistheid van die keuze werd onderstreept toen in mei 2006 de Zwanburgerpolder op een eervolle vierde plaats eindigde in de NCRV/ANWB televisieverkiezing van de “mooiste plek van Nederland”. De gemeente Teylingen continueert (na de gemeentelijke herindeling) deze prachtige wandeloptie met vaargenoegen.
In het voorjaar van 2004 werden in de regionale weekkranten 22 vrijwilligers geworven om het voetveer te gaan bemensen: 20 mannen en 2 vrouwen meldden zich aan. Voor het opstarten van de wandelroute werden, in samenwerking met de Provincie Zuid Holland, extra steigers aangelegd en in het pinksterweekend van 2004 vond de eerste proefvaart plaats. Na een minicursus proefvaren voor de schippers, die in een nieuw poloshirt en jack van de gemeente Warmond werden gestoken, ging de wandel- en vaarroute op 1 juni van start. Voor één euro (inmiddels 2 Euro) werden de wandelaars 2x overgezet. In de herfst werd er door de schippers gezamenlijk een cursus gevolgd en het Klein Vaarbewijs I van het CBR behaald.
Om de vaarmogelijkheden uit te breiden en de pracht en glorie van het gehele Kagerplassen gebied te kunnen tonen, is het Uitje op Maat geboren. Zo kunnen particulieren buiten de vaste vaartijden in het prachtig gerestaureerde voetveer een exclusieve mini-cruise over de Kaag maken, eventueel met een culinaire stop onderweg. In 2018 werd een paar weken later begonnen vanwege ijs op ’t Joppe en in 2020 is helaas helemaal niet gevaren als gevolg van de uitbraak van de mondiale Corona-epidemie.
De heere Schouten 100 jaar jong
De pontschippers genoten vanaf 2004 van hun vrijwilligerswerk en in 2008 zijn er al 27 vrijwilligers. In dat jaar vierde het antieke notarisbootje haar 100-jarig bestaan, wat resulteerde in een echte koperen scheepsbel, die nog steeds geluid wordt bij het ontvangen van een fooitje in de schippersklomp. De heere Schouten is in 1908 in Muiden gebouwd op de werf van N.V. Scheepsbouwmaatschappij v/h H. Schouten te Muiden (vlak boven de beroemde sluis). Vanaf 1632 tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw werden op deze plek schepen gebouwd, zoals de bekende reddingsboot Prins Hendrik en de fraaie salonboten Elisabeth Bas en Marie Zurlohe. Maar er kwam een eind aan de werkzaamheden op de werf en enkele jaren geleden maakte de verlaten werf plaats voor nieuwe appartementen.
In de periode dat De heere Schouten werd gebouwd, het begin van de 20e eeuw, waren salonboten een normaal gezicht op de Nederlandse binnenwateren. Deze vaartuigjes werden gekenmerkt door de ranke bouw van de romp en de fraaie opbouw van doorgaans teakhout of mahonie. De salonboot viel bovendien op door de bijzonder geringe diepgang; noodzakelijk in ondiepe wateren. In de volksmond noemde men de salonboot na verloop van tijd ‘notarisbootje’ of ook wel ‘doktersbootje’. Onder deze benamingen staan ze nu nog bij velen bekend. Zoals deze bijnamen doen vermoeden waren de eerste gebruikers, meestal ook de opdrachtgevers tot de bouw, leden van de gegoede burgerij. Zij bepaalden grotendeels zelf hoe ze hun salonboot lieten inrichten en afbouwen. De notarissen, artsen en advocaten gebruikten hun salonboot aanvankelijk als een praktisch vervoermiddel op weg naar hun cliënten of patiënten. Maar al gauw kreeg de boot een tweede doel: ontspanning! Vooral in de weekeinden nodigde men familie, vrienden en relaties uit voor een pleziertochtje op de salonboot en toonde zo ‘en public’ – en letterlijk – zijn welvaart. Net als andere boottypen zijn veel salonboten in de loop der tijd verloren gegaan. Ze waren vaak slecht gebouwd, vernield in de oorlog of aangetast door de tand des tijds. Slechts een klein deel van deze bijzondere boten is nu nog in volle glorie te zien. Een van die ‘overlevers’ is De heere Schouten. De basisgegevens zijn :
- Lengte: 11.20 meter
- Breedte: 2.20 meter
- Diepgang: 0.65 centimeter
- Bouwmateriaal: geklonken staal
- Betimmering: massief mahonie
- Beslag: massief koper
- Motor: Vetus scheepsdieselmotor M4.17 42 PK
Stichting Voetveer Warmond
Voor het varen met het prachtig gerestaureerde scheepje De heere Schouten en het volledige beheer ervan, is op 22 augustus 2011 de Stichting Voetveer Warmond (SVW) opgericht. Notaris Mendelts passeerde toen aan boord van De heere Schouten de oprichtingsakte in aanwezigheid van toenmalig Warmondse wethouder Van Velzen en natuurlijk het gehele bestuur. De Stichting Voetveer Warmond werkt al die jaren geheel en al dankzij de inzet van (inmiddels 28) vrijwilligers. In januari 2015 werden de Stichting voetveer Warmond en al haar vrijwilligers voor al het beheers- en exploitatiewerk beloond met de waarderingsprijs van gemeente Teylingen.